Recenze hry: winSPMBT: Main Battle Tank

Recenzováno: 12. duben 2009
Vydavatel: Shrapnel Games / Camo Workshop
Rok vydání: 2005
Recenzent: Caehar
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 500 MHz, 128MB RAM, 32MB grafická karta, Windows 98/Me/2000/XP

Celkový
verdikt

95 %

Grafika:
50 %
Zvuk:
50 %
Hratelnost:
95 %

Váš
verdikt

-

počet hodnocení
0

winSPMBT: Main Battle Tank je nová verze původních Steel Panthers II: Modern Battles. Trochu zvláštní název je vlastně zkratkou – win (Windows) SP (Steel Panthers) MBT (Main Battle Tank), která to celé obsahuje.

Válečných strategií jsou mraky. Legenda jménem Steel Panthers však mezi všemi vyčuhuje jako Empire State Building. Původní série začala v roce 1995 a první Steel Panthers se tehdy zaměřoval čistě na 2. světovou válku. V době vzniku hra nastavila laťku neuvěřitelně vysoko a kvalitativně smetla jakoukoliv dosavadní hru na taktické úrovni, tedy úrovni, kde se ovládají jednotlivé tanky a vojáci či družstva. O rok pozdější Steel Panthers II s vylepšeným konceptem a obrovským časovým záběrem konfliktů od konce 2. světové války až po současnost už „jen“ převzal žezlo nejlepší strategie žánru.

winSPMBT si vzal jako základ právě tento druhý díl. Hra po letech vyšla jako konverze pro moderní systémy, má přepracovanou grafiku do rozlišení až 1600*1280, kompletně upravené jednotky, AI, scénáře, prostě dobré jádro zůstalo, zbytek byl masivně vylepšen.

Rozsah winSPMBT je naprosto úžasný, autoři navíc na hře neustále pracují, přidávají nové scénáře a upravují vlastnosti. Poslední verze hry (v4.5) nabízí 11 kampaní  a 224 samostatných scénářů, které začínají bitvami kolem války v Koreji, přes Vietnam, potyčky na Středním východě - Izrael versus okolí, válku o Falklandy, nějaké to bojování v Africe a Jižní Americe, obě války v Perském zálivu až po poslední balkánské tažení. Mezitím je samozřejmě celá řada hypotetických scénářů, které kupříkladu uvažují srážku vojsk Varšavské smlouvy s NATO v roce 1985 atd. Aby toho nebylo málo, hra obsahuje vojenský arsenál asi 90-ti zemí od roku 1946 po současnost a umožňuje vytvořit si během několika kliknutí jakýkoliv scénář třeba Československo se brání útoku brazilských vojsk v lednu 1970 na vybrané či náhodné mapě.

Hotové scénáře mají zpravidla jednotky dané, pro kampaně si za určité množství bodů koupíte tzv. core jednotky, které s vámi projdou celou válku, a k tomu podpůrné jednotky, které si vyberete před každou bitvou nové. Výhoda core jednotek je, že získávají zkušenosti (a následně lépe bojují) a případně je můžete zaměnit po bitvě za lepší, tedy pokud na to budete mít peníze. Jednotlivé zbraně jsou rozděleny do kategorií pěchota (průzkumníci, odstřelovači, kulometčíci, ženisté, různé speciální jednotky, parajednotky, motorizovaná pěchota, mechanizovaná pěchota, různé typy pěchoty vybavené protitankovými či protiletadlovými zbraněmi, …), obrněné jednotky (tanky, stíhače tanků, obrněná vozidla, kolová vozidla s nejrůznější výzbrojí…), dělostřelectvo (minomety různých ráží, houfnice, raketomety, různé typy protitankových a protiletadlových kanónů, dalekonosné dělostřelectvo…) a ostatní (nákladní auta a transportéry pro převoz pěchoty a děl, lodě útočné i transportní, vrtulníky, nejrůznější letadla pro letecké údery, bunkry a opevnění, miny, zákopy, ostnatý drát, protitankové zátarasy,…).

Výzbroj je naprosto autentická a k dispozici v době, kdy sloužila (třeba leden 1967 až prosinec 1973), a navíc ve všech verzích. V západoněmecké armádě tak máme k dispozici jenom od tanku Leopard 1A4 sedm různých verzí, které se liší použitou hlavní, různým počtem jednotlivých typů střeliva, dobou nasazení a pár dalšími parametry malinko měnící jeho bojové vlastnosti. Nejpropracovanější je asi pěchota. Třeba v rámci kampaně „5th Marines 1967“ zasazené do Vietnamské války je k výběru jen v rámci družstva americké námořní pěchoty (Marine Squad) 12 různě vyzbrojených typů této jednotky (pěchota má vždy až 4 zbraně s různou účinností a dostřelem) plus samozřejmě několik desítek ostatních druhů pěchoty.

Nákup jednotek mi tu rozsahem malinko připomíná počáteční tvorbu postavy v nějakém RPG. Je třeba zvážit spoustu aspektů jako - kde se bude bojovat a s kým. Jiné jednotky využijete na poušti s dobrou viditelností, jiné v džungli, kde vidíte na 100 metrů (=2 políčka). Hra vám umožní se v tom naprosto vyžít, protože každá zbraň má množství zcela logických vlastností, které určují její využitelnost a cenu. Vhodné složení jednotek pro bitvu je tedy základem k úspěchu. Koupím ještě pár moderních středních tanků nebo raději o něco víc starších typů a uhraju to na palebnou sílu? Možná bude nepřítel spoléhat víc na pěchotu a tak mi budou vyhovovat plamenometné tanky. Možná je nepřítel špatně vybavený a když koupím tanky s noktovizory a oblast zadýmím minomety, vyšachuju ho ze hry. Možná bych měl koupit víc levných průzkumných jednotek, zjistit slabé místo jeho obrany a tam zaútočit. Nebo zjistím kde nepřítel koncentruje své síly a smetu ho hromadně nakoupenými 155mm houfnicemi, které ho buď rozstřílí na cucky nebo totálně demoralizují, takže nebude schopen zabránit následnému bleskovému útoku.

Hraní samotné víceméně nemá chybu, pokud si libujete v podobném typu zábavy. Umožní vám také používání většiny taktik, které fungují ve skutečnosti. Variabilita díky širokému záběru hry je úžasná.

Vůbec nechápu, jak se autorům podařilo něco podobného dát dohromady, protože databáze zbraní se všemi herními parametry je opravdu veledílo. Pravděpodobně je to i tím, že Steel Panthers si od doby vzniku natáhli pozornost spousty fanoušků z různých zemí, kteří sami zásobují autory přesnými informacemi o výzbroji jejich domovské armády a pomohli tak dostat hru tam, kde je nyní. Přes lehce zastaralou grafiku a absentující hudbu i dnes mohu říct, že winSPMBT je nejlepší hra svého žánru mimo 2. světovou válku, kde kraluje její bratříček Steel Panthers: World at War z dílny Matrix Games. Tedy podle mého názoru…

Vaše hodnocení:

Přidejte své hodnocení této hry >>